Rolbrug over Vliet
Wie straks langs de Vliet loopt of fietst, kan hem niet missen: de robuuste gele eyecatcher over het water. De stoere rolbrug verbindt Stadsoevers met het centrum en zorgt ervoor dat voetgangers en fietsers snel bij het station komen. De architecten vertellen over hoe de brug eruit komt te zien.
De rolbrug komt ongeveer in het midden van de Vliet en verbindt zo het oostelijk en westelijk gedeelte van Stadsoevers. De brug ligt vlak, je hoeft als gebruiker niet tegen een helling op te zwoegen. Landschapsarchitect Donald Marskamp en architect Laurens de Boer werken het ontwerp voor de brug tot in detail uit. Donald: ‘We zijn zo gedetailleerd bezig dat we zelfs nadenken over het ontwerp van de lasnaden.’

De sfeer en architectuur van de nieuwe brug is industrieel en no-nonsense, net als het verleden van dit stadsdeel van Roosendaal. De Vliet was tot de jaren 70 van de vorige eeuw een belangrijk industriegebied voor Roosendaal, met verschillende fabrieken voor onder meer de verwerking van suikerbieten . Donald benadrukt dat de brug rolt en niet schuift. ‘Deze techniek wordt niet veel meer gebruikt bij bruggen in Nederland maar nog wel in de havenindustrie, bijvoorbeeld bij scheepshellingen en kraanbanen. Als de brug opengaat, is dat best spectaculair. De brug komt dan 15 meter de kant op. Eigenlijk een belevenis op zich.’
Tribune en zitelementen
Laurens: ‘Op de Vliet zullen voornamelijk recreatieboten varen. Tussen het water en de onderkant van brug is 2 meter ruimte. Voor boten die daar niet onderdoor kunnen, gaat de brug open. Dat zal vooral in het weekend met mooi weer zijn.’ Donald: ‘En natuurlijk voor de boot van Sinterklaas. Het vaste deel van de brug dat niet rolt, vormt dan een mooie tribune. Hierop kunnen mensen naar de aankomst van de Sint kijken of naar andere toekomstige evenementen zoals een drakenbootrace.’
De brug is in totaal 29 meter lang en 4 meter breed. Op het middenstuk, waar de twee brughelften op elkaar aansluiten, is dat 8 meter. Donald: ‘Op dit stuk maak je als voetganger of fietser een kleine slingerbeweging in plaats van dat je in een rechte lijn over het water gaat.’ Laurens: ‘Dit stuk is bedoeld als verblijfsruimte waar je kunt genieten van het uitzicht over het water. Hier komen twee ronde, stalen zitelementen met een diameter van ruim 1,5 meter waar mensen kunnen vertoeven. Mensen kunnen hierop zitten, liggen, wat je wil.’
De staalplaten aan de zijkant van de brug bevatten kleine ronde openingen waardoor je vanaf verschillende plekken de brug anders beleeft. Donald: ‘Van veraf is de brug transparant en hoe dichter je bij de brug komt wordt het dichter. Ook als je over de brug loopt of fietst ervaar je de reling steeds anders. We gebruiken hiervoor standaard staalplaten die geperforeerd zijn omdat dat past bij het pure en eerlijke karakter van Stadsoevers.’

Monoliet
De architecten zien de brug als een ‘monoliet’. Dat houdt in dat de vloer, de zijkanten, de leuningen en de zitelementen één geheel vormen legt Donald uit. ‘De gebruikte materialen, veelal staal, hebben eenzelfde kleurstelling, zodat het een helder en krachtig geheel wordt. De brug en de zitelementen worden ‘s avonds verlicht, de verlichting wordt mooi geïntegreerd in de architectuur van de brug.’
De kleur van de brug wordt… geel! Laurens: ‘Dat is een in het oog springende kleur, die duidelijk herkenbaar maakt dat hier iets interessants gebeurt.’ Donald vult aan: ‘Geel is ook een kleur die goed past bij het water en de groene beplanting aan de kade.’
Laurens: ‘We maken de brug samen met de constructeurs van Maters en de Koning, die de technische uitvoering van de brug verzorgen. Samen bundelen we onze krachten en maken zo een architectonisch object met een goed werkende technische constructie die versmelt in het landschap. Een goede drie-eenheid.’
En wanneer kan Roosendaal de rolbrug zien? Donald: ‘In september 2018 start de aanleg van de Vliet. Aan de brug wordt vanaf begin 2020 gebouwd, In het jaar daarna zal hij te zien zijn.’
